to nazwa zadania realizowanego przez Fundację Polskich Kawalerów Maltańskich „Pomoc
Maltańska” w okresie 1 lipca – 31. grudnia 2024r., współfinansowanego ze środków
PFRON będących w dyspozycji Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Projekt
polegał na realizacji cyklu zajęć wspierająco - aktywizujących na terenie 4. placówek :
Środowiskowego Domu Samopomocy w Wolsztynie, Specjalnego Ośrodka Szkolno –
Wychowawczego im. Polskich Olimpijczyków w Jastrowiu, Specjalnego Ośrodka Szkolno –
Wychowaczego im. J. Korczaka w Mosinie oraz Środowiskowego Domu Samopomocy w
Puszczykowie. Beneficjentami było 90 osób z niepełnosprawnościami. Mogły wziąć udział
w zajęciach z zakresu : rehabilitacji ruchowej , psychoedukacji i terapii pedagogicznej,
teatralno – muzyczno - wokalnych, ogrodniczych, rękodzielniczych, kulinarnych oraz
multimedialnych.
Zajęcia z zakresu rehabilitacji ruchowej pn. "Codziennie krok dalej" obejmowały tematy: „Czas
uwolnić endorfiny” – ćwiczenia przy muzyce”, „Oddychamy pełną piersią”, „Prostuj się !”,
„Wprowadzenie systematycznego treningu na sprzętach rehabilitacyjnych”, „Tor przeszkód”,
„Nordic walking – nic trudnego !”, „Na siłowni”- siłownia zewnętrzna”, „Łap równowagę”, „Sokoli
wzrok”, „Stopy - nasz skarb”
Cykl zajęć z zakresu psychoedukacji i psychoprofilaktyki oraz terapii pedagogicznej nosił
nazwę „W krainie drzew emocji”.
W ramach zajęć z zakresu psychoedukacji skupiono się na zagadnieniach: prowadzenie
indywidualnych rozmów z uczestnikami w formie poradnictwa psychologicznego w odniesieniu
do bieżących trudności, potrzeb czy problemów, „Odpuść sobie! Być dobrym dla siebie – zajęcia
relaksacyjne (elementy treningu progresywnego)”, „Zasady dobrego kontaktu”,
„Samoakceptacja”, „Podejmowanie decyzji”, „Urealnianie poczucia własnej wartości”, „Podróż w
głąb siebie – ku lepszemu życiu - zapoznanie z emocjami podstawowymi”, "Stacje: strach,
pogarda, wstręt, smutek, zaskoczenie, złość, szczęście”.
W trakcie zajęć z zakresu terapii pedagogicznej prowadzono indywidualne rozmowy z beneficjentami
wynikające z aktualnych potrzeb, problemów i trudności. Stosowano wyjaśnianie, sugerowanie,
instruowanie; indywidualne i grupowe formy prac; metody: swobodne wypowiedzi, pogadanka,
ćwiczenia, pokaz, praca indywidualna, burza mózgów. Opracowywano problemy:
- Jak rozwijać i wspierać koncentrację uwagi; ćwiczenia koncentracji uwagi
- Słowa mogą ranić”
- Szacunek do siebie i innych
- Kodowanie- zaszyfrowany trening umysłowy
- Usprawnianie funkcji motoryczno- percepcyjnych
- Asertywność: bezpośrednio, szczerze i z szacunkiem
- Budowanie relacji opartej na zaufaniu
- Wyznaczanie celów
- Mandala w terapii i edukacji
- Słyszę, rozumiem, mówię
- Uważnie słucham
- Świat emocji wokół nas. Jak radzić sobie z nieprzyjemnymi uczuciami i agresją
- Kobiecość i męskość.
Cykl zajęć muzyczno - teatralno - wokalnych realizowany był pn."Spotkanie z dobrą energią”.
Opracowano zagadnienia: „Historie niedokończone” „Sy-la-bi-zu-je-my”, „Klasyka jest OK!”, „Gry
dramatyczne: „Jestem…”, „Co czujemy”, „Lokomotywa” J. Tuwim – muzyczna interpretacja
utworu, „Dźwięki wokół nas”, Wiersz „Mróz” - próby płynnego czytania utworu tzw.”
Językołamacza”, „Taneczna podróż”, przygotowanie mini – spektaklu : „Pięciu Aniołów w niebie
mieszkało”, „Słowem i śpiewem” .
„Smak sztuki” to cykl warsztatów rękodzielniczych zrealizowanych w ramach zadania „Autostrada
sprawności”. Zajęcia obejmowały techniki i tematy:
- Kompozycje kwiatowe w obręczy metalowej stojącej
- Biżuteria i moda florystyczna:
- wykonanie kompozycji ozdobnej na nadgarstek z wykorzystaniem korso z kwiatów żywych
- wykonanie bransoletki w formie opaski na nadgarstek z kwiatów sztucznych
- wykonanie opaski na włosy z wykorzystaniem sztucznych kwiatów
- modna suknia - wykonanie stroju z wykorzystaniem tiulu, flizeliny i sztucznych kwiatów
- Powertex: Kreatywne buty - element dekoracyjny, użytkowy, osłonka na małą doniczkę z
kwiatami
- Decouoage w nietypowym wydaniu : decoupage na podobraziu, decoupage - wykonanie
kompozycji ozdobnych na świecach,
- Elementy ceramiki: oswajanie z glinianą masą, poznawanie / utrwalanie etapów twórczego
tworzenia, obsługiwanie koła ceramicznego, poznanie / utrwalanie sposobów tworzenia
dekoracyjnych efektów
- Warsztaty malowania kawą
- Sztuka kolażu w nowoczesnym wydaniu
- Tworzenie własnych naturalnych kosmetyków
- Wprowadzenie do technik : marbling, embossing, quilling, pouring.
Zajęcia kulinarne - obejmowały cykl pn.: "Kuchnia w nowej odsłonie"; W trakcie zajęć
zrealizowano zagadnienia :
- kulinarne trendy 2024 (zrównoważone zamienniki, Kuchnia "bez" Czas na pro- i prebiotyki,
AI w kuchni. Social media na talerzu, Comfort food, mood food i przekąski)
- Kuchnia fusion – połączenie różnych kuchni
- K-cuisine i kuchnie świata (min.: klasyczne dania kuchni chińskiej, kuchnia tajska, potrawy
kuchni meksykańskiej
- Kuchnia roślinna znów roślinna
- Pieczenie chlebów i wyrobów piekarniczych
- Sztuka przyrządzania potraw z warzyw i owoców sezonowych
- Domowe przetwory
- Do słoika – wprowadzenie do fermentacji i przyrządzania kiszonek
- Wielkopolskie potrawy bożonarodzeniowe.
Cykl zajęć multimedialnych zrealizowano pn. "Interaktywna edukacja”. Beneficjenci mieli
możność opracowania zagadnień, opracowania zagadnień:
- wykonywanie zdjęć aparatem cyfrowym.
- poznawanie programu Power Point i tworzenie prezentacji multimedialnych.
- pokaz prezentacji multimedialnych na temat wiadomości teoretycznych z zakresu
budowy aparatów fotograficznych, historii fotografowania, podstawowych pojęć
fotograficznych, technik fotografowania.
- zorganizowanie zajęć praktycznych z udziałem specjalisty fotografika.
- spotkanie z fotografem w zakładzie fotograficznym.
- planowanie samodzielnej fotografii – praca w domu.
- Praca przy komputerze – obróbka zdjęć, tworzenie galerii, albumów, skanowanie
fotografii, poznawanie nowych programów komputerowych, przesyłanie zdjęć przy
pomocy poczty elektronicznej.
- Korzystanie z książek, czasopism, albumów o tematyce fotografii.
Zajęcia z zakresu ogrodnictwa i ekologii przybrały nazwę "Kierunek EKO". W ich trakcie
beneficjenci wzięli udział w zajęciach:
- ekologiczne uprawy warzyw i owoców
- zrób to sam – jak założyć i prowadzić swój własny ogródek warzywny
- od ziarenka do rośliny – technologia produkcji wybranych roślin
- sadzenie i pielęgnacja krzewów i mini – drzewek owocowych
- sadzenie i pielęgnacja roślin ozdobnych, w tym kwiatów doniczkowych
- zrób to sam – mój własny zielnik
- wertykalne wykonywanie obrazów z żywych roślin.
W ramach zadania „Autostrada Sprawności” zaprojektowano i wdrukowano certyfikaty
potwierdzające udział w zajęciach oraz mini - poradnik kulinarny z przepisami przygotowywanych
potraw oraz zdjęciami beneficjentów. Zorganizowano także spotkania podsumowują realizowane
zajęcia. Wymieniano się doświadczeniami, przygotowano plakaty oraz konsumowano
przygotowane potrawy.